You are hereTrójwymiarowy L-System
Wybierz język programu: Klawisze sterujące:
Jak to działa?Najpierw poczytaj, jak działają L-systemy w dwóch wymiarach. L-systemy 3D są rozwnięciem tradycyjnych L-Systemów. W odróżnieniu od wersji 2D potrafią one generować formy przestrzenne takie jak rośliny, drzewa czy trójwymiarowe kształty matematyczne (przykładowa roślina znajduje się poniżej). Podstawowa zasada tworzenia L-systemów pozostaje bez zmian tzn. używamy aksjomatu początkowego i zestawu reguł modyfikujących początkową produkcję. Różnica polega na rozszerzonym opisie stanu w jakim znajduje się żółw. Pozycja opisywana jest za pomocą trzech zmiennych (x,y,z) zamiast dotychczasowych dwóch (x,y). Natomiast kierunek patrzenia jest opisywany za pomocą trzech liczb (dotychczas jednej). Każda z tych liczb definiuje wielkość obrotu względem danej osi. W związku tym konieczne jest rozszerzenie dotychczasowego (2D) zestawu symboli:
Każdy inny symbol jest ignorowany przez żółwia. Zatem dla produkcji F[-F][^F/+F] i kąta 90 stopni otrzymamy:
Jeśli ograniczymy się do symboli F,f,+,-,[,], to będziemy mieli do czynienia z tradycyjnymi dwuwymiarowymi L-Systemami.
|