You are hereTeoria gierTeoria gier to dział matematyki zajmujący się optymalnym podejmowaniem niezależnych decyzji z udziałem wielu graczy w przypadku konfliktu interesów. Znajduje ona szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach nauki, między innymi w biologii, ekonomii, informatyce oraz naukach społecznych. Przykładowym zastosowaniem z życia codziennego może być sytuacja, w której kierowca samochodu dojeżdża do przejścia dla pieszych i zauważa w pobliżu pieszego. Kierowca może zatrzymać się, zwolnić, przyspieszyć lub nie zareagować. Pieszy może przepuścić samochód albo wejść na pasy. Zarówno jeden jak i drugi gracz mogą podjąć odpowiednią decyzję mając na uwadze jakie zachowanie jest dla nich najlepsze w kontekście zbioru decyzji możliwych do podjęcia przez drugiego gracza. Innym przykładem może być sytuacja, w której producent pewnego wyrobu decyduje o jakości swego produktu mając na uwadze reakcję rynku i spodziewane zyski (koszty produkcji a sprzedaż). Rozważamy dowolną liczbę graczy podejmujących niezależne decyzje. Każdy z graczy ma dostępny własny zbiór strategii – możliwych do podjęcia decyzji. Zbiór podjętych przez każdego z graczy decyzji odpowiada punktowi przestrzeni wielowymiarowej zawierającemu wypłaty dla wszystkich graczy. Im współczynnik wypłaty wyższy, tym sytuacja dla gracza jest korzystniejsza. Optimum Hicks'a to punkt, w którym suma wypłat wszystkich graczy jest największa (w całej rozważanej przestrzeni). Równowaga Nash'a to punkt, w którym żaden z graczy nie zmieniłby swojej decyzji, jeśli znałby prędzej decyzje pozostałych. Atraktory to w tym zastosowaniu równowagi Nash'a, do których zmierzają (zgodnie z kierunkami preferencji graczy) pozostałe punkty przestrzeni. Obszary wskazujące na dany atraktor (przyciągane) stanowią jego basen przyciągania. Przykładowe zastosowanie teorii gierJednym z najpopularniejszych przykładów zastosowań teorii gier jest dylemat więźnia. Intuicyjne rozumienie tej sytuacji jest następujące. Dwie osoby zostały schwytane przez policję przy okazji nieudanej próby kradzieży. Są oni także podejrzewani o popełnienie większej zbrodni. Nie ma jednak dowodów obciążających żadnego z podejrzanych. Więźniowie zostają rozdzieleni i każdemu z nich przedstawia się ofertę współpracy - zeznawania przeciwko drugiemu więźniowi w zamian za złagodzenie kary. Każdy więzień ma więc do dyspozycji 2 strategie (współpraca i milczenie). Dopiero po podjęciu decyzji przez każdego więźnia, znane są skutki ich działań (patrz macierz wypłat, Rys. 1). W przypadku milczenia obydwu więźniów żaden z więźniów nie odniesie żadnej korzyści. Jeśli obaj będą zeznawać przeciwko sobie, każdego więźnia obciążą zeznania drugiego, ale kara będzie odrobinę złagodzona. Z kolei gdy jeden więzień zeznaje a drugi milczy, pierwszy z nich otrzymuje złagodzenie kary a drugi zostaje obciążony zeznaniami.AppletWybierz język interfejsu programu: (applet wymaga javy w przeglądarce i nie jest podpisany) Opis appletuWybór konfiguracjiMenu główne aplikacji (Rys. 2) umożliwia wprowadzanie konfiguracji (czyli wypłat dla graczy w zależności od ich strategii) na trzy sposoby. Każdy z nich został opisany poniżej.
Przeglądanie przestrzeniW widoku przeglądania dostępne są 2 tryby: edycji oraz wyznaczania cech. Panele wspólne to:
Tryb edycjiW trybie edycji (Rys. 6) charakterystyczną cechą jest panel wyboru elementu przestrzeni i edycji jego wypłat (co ma wpływ na wyznaczane cechy). Osie x, y, z reprezentują poszczególnych graczy, a ich kolory oznaczone na panelu odpowiadają osiom w przeglądarce przestrzeni. Dla każdego gracza możliwa jest zmiana jego strategii, co jest równoznaczne z przesunięciem pozycji w przestrzeni. Aktualne położenie (lub zbiór określony wyborami jedynie części graczy) wyróżnione są w przeglądarce przestrzeni. Tryb wyznaczania cechZ kolei w trybie wyznaczania cech (Rys. 7), możliwy jest wybór optimów Hicksa lub równowag Nasha wraz z ich basenami przyciągania. Optima Hicksa są wyróżnione jednym kolorem. Każda równowaga Nasha jest oznaczona odmiennym kolorem, a baseny przyciągania tych atraktorów wypełnione są kolorami przyciągających je atraktorów, w stopniu odpowiadającym sile przyciągania poszczególnych równowag. Szczegóły techniczne: zastosowane algorytmyOpis algorytmu wyznaczania optimów Hicksa: dla całej przestrzeni sprawdzana jest suma wypłat wszystkich graczy w danym punkcie. Optimami Hicksa są punkty przestrzeni z największą znalezioną sumą wypłat. Algorytm wyznaczania równowag Nasha oraz ich basenów przyciągania opisano poniżej.
Przydatne źródła
|